Frans Huetink in zijn kantoor van DTC Media. Foto: Bert Vinkenborg
Frans Huetink in zijn kantoor van DTC Media. Foto: Bert Vinkenborg (Foto: )

DTC Media is 10 jaar jong en groeit nog steeds

DOETINCHEM - DTC Media startte in 2009 in Doetinchem en heeft zich in de tien jaar van zijn bestaan ontwikkeld tot een dynamisch, sterk groeiend bedrijf voor de autobranche met 55 personeelsleden en is nog steeds op zoek naar nieuw talent. Eigenaar Frans Huetink (40) straalt zelf uit wat het credo van zijn bedrijf is 'Dynamiek creëren begint bij jezelf'.

Door Bert Vinkenborg

De carrière van Huetink is op zijn minst opmerkelijk te noemen. Zijn studie volgde hij aan de Mbo-opleiding Autotechniek in Apeldoorn. Tijdens zijn stage wist hij al dat automonteur niet voor hem weggelegd was. Met het diploma op zak begon hij direct in de verkoop van auto's en daarna samen met een partner in zijn huidige vak, de internetmarketing voor de automotive sector. Eerst met AutoDNA, toen De Nieuwe Zaak en daarna DTC Media. In totaal is hij nu 15 jaar ondernemer.
Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot dé autoriteit in de online waardebepaling van personenauto's. Daarvoor werd in eigen beheer onder meer een programma ontwikkeld voor de taxatie, de Online Taxatie Module ofwel OTM. Daar omheen heeft DTC een slimme marketingtool gebouwd die ongelofelijk veel leads genereert voor importeurs en dealerbedrijven. Met deze tool kunnen autodealers online met consumenten in contact komen en zo concrete verkoopkansen creëren. DTC Media is de absolute marktleider op het gebied van internet marketing in de wereld van automobielen in Nederland.
DTC staat oorspronkelijk voor Dealer Totaal Concept maar wordt vaak aangezien als afkorting voor Doetinchem. Huetink vindt dat prima als ze hem en zijn bedrijf maar kennen en dat doen ze. De volledige autosector is het werkterrein van DTC en de groei is er nog lang niet uit.
De inrichting van de kantoorruimte heeft de uitstraling waar het bedrijf voor staat -auto´s en online werken- en geen onnodige poespas. Behalve een woud van beeldschermen staan er een klassieke T1 Volkswagen Transporter uit 1963, de zogenoemde 'Bulli', en een Amerikaanse pick-up truck uit de '40-er jaren en verder nog allerlei objecten die iets met de autobranche te maken hebben. De gemiddelde leeftijd van het DTC-team is lager dan van de eigenaar en past helemaal bij de dynamische, jeugdige uitstraling van het bedrijf. Driekwart van de medewerkers heeft een hbo-opleiding, maar daarin schuilt ook een potentieel risico, de trek naar de Randstad. Met een knipoog vertelt Huetink dat wat hem betreft het op de A12 naar het Westen nog drukker mag worden zodat zijn medewerkers de rust van Doetinchem en de Achterhoek beter waarderen en hier blijven. Het huidige personeelsbestand komt uit een gebied met een cirkel van 45 minuten reistijd rond Doetinchem.
In de afgelopen tien jaar was het volgens Huetink steeds 'vol gas'. Belangrijk voor het bedrijf zijn de liefde voor de klant, het continu blijven ontwikkelen en iedere dag weer aanpassen aan veranderende omstandigheden. Daarvoor zoekt hij een bepaald type teamleden, "Mensen met een bepaalde 'eagerness'." Zelf zegt hij niet geldgericht maar passiegericht te zijn. Volgens Huetink gaan de klanten mee in zijn filosofie 'In veel gevallen voeden wij de branche op'.

De nieuwste innovatie is het verzamelen van alle onlinedata en die aan elkaar koppelen om ze vervolgens te interpreteren en in te zetten voor marketing. Hoewel van huis uit afkomstig uit het stadje Bronkhorst voelt Huetink zich Doetinchemmer met een Achterhoekse instelling. "Geen trots, maar wat gaan we morgen doen."
DTC produceert kennis en is typisch een exponent van de kenniseconomie. Als groot gemis voor de regio noemt Huetink dat er geen hbo-opleiding (met uitzondering van de Pabo) of universiteit is. "Veel andere ondernemingen in de kenniseconomie clusteren rond de Universiteit Twente en Nijmegen en plukken daar de afgestudeerden zo weg." Enige tijd geleden had het niet veel gescheeld of het bedrijf was uit Doetinchem vertrokken. De contacten met de gemeente zijn volgens hem zeer miniem. Zijn boodschap aan de gemeente is: "Een beetje dankbaarheid voor de hoogwaardige werkgelegenheid die wij bieden zou wel op zijn plaats zijn. Doe iets waardoor wij hier blijven."

Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten