Winnares Marise den Bakker te midden van de vakjuryleden (vlnr) Sjors van der Panne, Maurits Boegman en Celine Cairo. Foto: Achterhoek Foto/Henk den Brok
Winnares Marise den Bakker te midden van de vakjuryleden (vlnr) Sjors van der Panne, Maurits Boegman en Celine Cairo. Foto: Achterhoek Foto/Henk den Brok (Foto: HDB)

Amphion Open kent drie winnaars

DOETINCHEM - Regionaal theatertalent streed zaterdagavond in Schouwburg Amphion in de finale van Amphion Open 2019. De finalisten waren afkomstig uit de drie voorrondes die afgelopen theaterseizoen werden gehouden. Marise den Bakker uit Baak opende de show en overtuigde. De Baakse ging met de Vakjuryprijs aan de haal.

Door Henk Klein Holte

Er waren in totaal drie prijzen te verdelen. Behalve de vakjury mocht ook het publiek een winnaar aanwijzen en datzelfde deed de persjury. Sjors van der Panne was voorzitter van de vakjury, met in zijn team Celine Cairo (pop singer-songwriter) en Maurits Boegman (producer en toetsenist). De persjury bestond uit journalisten van Indebuurt Doetinchem, Omroep Gelderland, Achterhoek Nieuws (waartoe deze krant behoort) en Doetinchems Vizier.
Na het optreden van de zeventienjarige Marise den Bakker, met haar eigen Nederlandstalige liedjes, was de beurt aan cabaretier Thijs Wijman uit Arnhem, de Engelstalige singer/songwriter Janna Baerends uit Doetinchem, de Beekse Percussiegroep Volharding en Fabulous Fif-Teen, een popkoor met band uit Beltrum.

Het publiek koos Fabulous Fif-Teen als winnaar, met miniem verschil op de andere acts. Er moesten meerdere hertellingen aan te pas komen om zeker te zijn van de juiste score uit de publieksstemmen. De persjury koos voor de jongste deelnemer. De net zestien jaar oude singer-songwriter Janna Baerends ging met de eer strijken. Waar de winnaars van de eerste twee prijzen de keuze krijgen uit een professionele fotoshoot of demo-opname in een professionele opnamestudio, kreeg Janna Baerends een half jaar ondersteuning aangeboden op het gebied van publiciteit in de Achterhoekse titels van Achterhoek Nieuws bv.

Het is een beetje het verhaal van die appels en peren. Maar het niveau was hoog deze finaleavond in Amphion. De jury's hadden het niet eenvoudig om een winnaar aan te wijzen. Ook de acts die niet in de prijzen vielen werden serieus meegewogen in het beraad. De vakjuryvoorzitter voorzag alle finalisten bij de prijsuitreiking (en ook na afloop nog) van tips en adviezen. "Zo'n Thijs heeft echt wel cabaret-talent. Hij voelt zich duidelijk thuis op het podium en kent geen angst, maar hij moet meer focussen op zijn inhoudelijke boodschap. Net als hij aan een goed verhaal bezig was verloor de urgentie het van een te platte grap. De timing kan nog een stuk beter", stelde Sjors van der Panne na afloop. De beide piepjonge singer-songwriters werden door de vakjury als enorm talentvol bestempeld. De gelaagdheid in hun teksten moet nog verbeteren, maar dat kan ook niet anders met hun 16- en 17-jarige leeftijd. Maar zowel Marise den Bakker - die een lichte voorkeur genoot waar het ging om de winst - als Janna Baerends, zijn gezegend met een prachtig stemgeluid en het gitaar- en pianospel van beiden was heel goed, zo oordeelden de kenners.

Verrassend was het optreden van de percussiegroep Volharding uit Beek. Trommels, bamboestammen, plastic staven, afvalcontainers, xylofoons en het eigen lichaam, op alle 'instrumenten' klonken de ritmes strak gespeeld. En bovendien had de groep de adviezen van de jury in de voorronde goed ter harte genomen. Er zaten komische elementen in - zoals een mannelijke ballerina, zwierend over het podium - en visuele effecten.

De finale werd afgesloten door de vijftien zangeressen - met band - van Fabulous Fif-Teen. Zij brachten samen populaire medleys en nummers van Queen, met de projectie van de originele videoclips van de Britse rock-legende en het stemgeluid van Freddie Mercury. Een enthousiaste en swingende act, die zalen plat kan spelen en dus niet voor niets de Publieksprijs won.

Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten