Exit toys maakt en verkoopt buitenspeelgoed en zwembaden in diverse soorten en maten. Foto: PR
Exit toys maakt en verkoopt buitenspeelgoed en zwembaden in diverse soorten en maten. Foto: PR

EXIT Toys een kleine reus in buitenspeelgoed

DOETINCHEM - Het bedrijf EXIT Toys startte in 2011 vanaf stand nul op de markt van buitenspeelgoed. De drie oprichters, toen midden dertig, waren in een eerder dienstverband elkaars collega's. Met hun ervaring en een flinke dosis energie besloten ze voor zichzelf te beginnen. In kennis vulden ze elkaar aan, dus een goede basis voor succes was aanwezig. Twee van hen woonden al in Doetinchem, dus de vestigingsplaats lag voor de hand.

Door Bert Vinkenborg

Stijn Driever, opgeleid als industrieel ontwerper, is een van de drie directeuren en verantwoordelijk voor productontwikkeling. Hij vertelt hoe het bedrijf gegroeid is in de acht jaar vanaf de oprichting en wat de filosofie en toekomstplannen zijn. "Het gaat erom behoeften van zowel kinderen als ouders te onderkennen en daarop ons buitenspeelgoed af te stemmen. Goede producten spelen in op het natuurlijke speelgedrag van kinderen en zijn daardoor niet erg modegevoelig." Hij maakt daarbij wel de kanttekening dat er binnen Europa verschillen bestaan in koopgedrag. De belangrijkste factoren zijn hoe groot of klein de tuin van gezinnen is, hoeveel geld ouders willen uitgeven en of er een voorkeur bestaat voor een bepaalde kwaliteit. Zo hechten Scandinavische consumenten meer waarde aan kwalitatief hoogwaardige goederen dan Franse consumenten.

Gemiddeld duurt de ontwikkeling van een nieuw product één tot twee jaar. De ontwikkelaars en ondersteunende medewerkers van EXIT Toys zijn constant bezig met het uitdenken en ontwikkelen van nieuw buitenspeelgoed, of het nu gaat om trampolines, skelters of speeltoestellen. Voordat de producten op de markt komen worden ze uitvoerig getest en, indien goedgekeurd, gecertificeerd. Driever: "De markt in Europa en daarbuiten is nog groot genoeg, zeker als het gaat om buiten spelen." Een voorbeeld van een succesvol nieuw product dat in eigen ontwikkeling tot stand is gekomen is het bovengrondse buitenzwembad in verschillende soorten en maten met als noviteit een inklapbare overkapping. Driever: "We hebben sinds twee jaar zwembaden in het assortiment en die doen het erg goed. Het bad en de overkapping zijn door onszelf bedacht. De overkapping heeft veel voordelen. Als je die dicht doet dan warmt het water sneller op en je houdt tegelijk allerlei rommel tegen die anders in het bad terecht zou komen." Een ander succesnummer zijn de goaltjes die voor balspelen ingezet kunnen worden – ze zijn er in allerlei uitvoeringen en maten. EXIT Toys omschrijft zijn assortiment als eigentijds buitenspeelgoed dat kinderen stimuleert en uitdaagt om buiten te spelen.

In de acht jaar van zijn bestaan heeft EXIT Toys een stormachtige groei doorgemaakt. Het pand in Doetinchem is te klein geworden. Voor een deel van de opslag heeft men daarom gekozen voor samenwerking met een grote expediteur aan de grens in 's-Heerenberg. Voor de export naar Duitsland is dat natuurlijk een eersteklas locatie. Export zorgt voor een groot deel van de omzet. De meeste producten gaan naar Midden- en Noord- Europa met Duitsland als zwaartepunt. Driever: "Duitsland beschouwen we intussen haast als thuismarkt."

"Leave the room, play outside" is de bedrijfsslogan van EXIT Toys. Het klimaat speelt hen daarbij in de kaart – het buitenspeelseizoen duurt tegenwoordig langer. Volgens Stijn Driever moeten de producten van EXIT Toys beter, mooier en duurzamer zijn dan die van de concurrenten. Duurzaamheid in de zin van een langere levensduur van de producten is een aspect dat hoog in het vaandel staat bij EXIT Toys.
Het personeel is de belangrijkste binding van het bedrijf met Doetinchem en de regio. Inmiddels werken er tussen de 30 en 35 mensen bij EXIT Toys. Driever: "Een belangrijke uitdaging voor de toekomst is om aan goed opgeleid personeel te komen waarmee we als één team, want dat zijn we, verder kunnen groeien."

Meer berichten