Elekrische stadstrein. Foto: PR
Elekrische stadstrein. Foto: PR (Foto: )

Proef met elektrische stadstrein in centrum Doetinchem

DOETINCHEM - Vanaf zaterdag 14 juli rijdt een elektrische stadstrein, de 'hop-on hop-off shuttle', een ronde langs parkeerplaatsen naar het centrum van Doetinchem en weer terug. Bezoekers van de stad kunnen gratis gebruik maken van de stadstrein en zo makkelijk in de binnenstad komen. De proef loopt tot 1 oktober van dit jaar en wordt daarna geëvalueerd. Wethouder Ingrid Lambregts kijkt vooruit naar dit leuke initiatief.

Door Bert Vinkenborg

De gemeente exploiteert de trein. "De gemeente huurt van Electrocar uit Loerbeek en exploiteert de trein zelf. Van Laborijn komen de bestuurders die in het bezit moeten zijn van een rijbewijs B of T. Alle kosten zijn verder voor onze rekening. Wij hebben daarvoor in de proefperiode 15.000 euro uitgetrokken."

Route
De elektrische stadstrein rijdt rondom en door het centrum van Doetinchem. Bezoekers kunnen er gebruik van maken op dinsdag tussen 10.00 en 14.00 uur, woensdag van 13.00 tot 17.00 uur, vrijdag van 13.00 tot 20.00 uur en zaterdag van 10.00 tot 16.00 uur. Ook op koopzondagen wordt de stadstrein ingezet tussen 13.00 en 17.00 uur. De stadstrein kan zestien personen vervoeren.

De route gaat vanaf de Varkensweide (halte) over de fietsbrug naar het Simonsplein (halte), Hamburgerstraat (halte Hamburgerpoort), IJsselkade, Missetstraat (halte Oude IJsselstrand), Stationsstraat (halte Sturkoterrein en iets verder halte Station), Terborgseweg (halte Wei van Ome Karel) en dan de Hamburgerstraat weer in. Op de haltelocaties komen tijdelijke halteborden te staan.

Gastvrije stad
De uitstraling van de trein wordt - Doetinchem gastvrije stad-. Op het dak komt het logo van LKKR Doetinchem. Voor iedereen moet het gemakkelijk worden om de binnenstad te bereiken. Door de stadstrein is het eenvoudig om een bezoekje aan de binnenstad te combineren met even uitrusten aan de Oude IJssel of bijvoorbeeld een bezoekje aan het ov-museum. Lambregts: "Ik zag het meteen voor mij en werd enthousiast. Het verleidt jong en oud om ook andere delen van Doetinchem buiten het centrum te bezoeken."
Wat wordt het vervolg als het een succes wordt? "Wij moeten vooraf bepalen wat het tot een succes maakt. Een belangrijke factor is de bezettingsgraad, die moet gemiddeld tenminste 25 procent zijn. Als het een succes wordt en we besluiten door te gaan dan gaan we niet meer huren maar kopen. Dan komt er ook een rijtuig bij met rolstoelfaciliteiten. De trein is nu al geschikt voor mensen die moeilijk ter been zijn. Zelf denk ik dat het een gratis dienst blijft, maar daarover moeten we nog een besluit nemen. Belangrijk is dat wij mensen niet alleen verleiden naar de binnenstad te komen maar ook om daar langere tijd te blijven en geld uit te geven."
Het idee komt van Ewout de Jong van de CU-SGP die daar in november 2017 een motie over ingediend heeft. "Daarin werd gepleit voor het inzetten van een trein als verbinding tussen parkeren en de binnenstad en het inzetten ervan als attractie. Wij willen de Oude IJssel bij de binnenstad betrekken. Dit treintje zorgt daar perfect voor en het is ook nog een heel duurzame oplossing. Op 14 juli wordt de lijn geopend en ik hoop dat Ewout de Jong daarbij is."

Meer berichten