Promotiecampagne draait op volle toeren

Foto:

Iedereen mag weten dat Doetinchem LKKR is

DOETINCHEM – Wat is het DNA van de stad en hoe kun je dat profileren? Doetinchem is gastvrij, met een groen decor. Dat boeren, burgers en buitenlui het maar weten! De slogan LKKR, spreek uit 'lekker', helpt een handje mee om duidelijk te maken dat het in de binnenstad goed toeven is. Een breed scala aan ondernemers en bewoners hebben met ondersteuning van de gemeente en vastgoedeigenaren de handen ineen geslagen om de positieve kreet handen en voeten te geven.

Door Eric Klop

Chris Derksen is al veertig jaar ondernemer te Doetinchem. Op dezelfde stek, met zijn Heezen Corner aan de Heezenstraat. Toen een paar jaar geleden gewag werd gemaakt van een aanvalsplan om de stad beter te vermarkten, was het OVD-lid er als de kippen bij daaraan een bijdrage te leveren. Nu maakt hij deel uit van het zogenoemde brandteam dat alles op alles zet om de binnenstad te helpen promoten. "Want die is het waard", zegt de ondernemer. "Een stad vol handel, horeca en vertier waar mensen samenkomen. In winkels en op de weekmarkt, tijdens het stappen, voor het brede culturele aanbod en de vele evenementen die er plaatsvinden, zoals het Stadsfeest, de Parkparade en het festival Buitengewoon. Dit onderscheidende en complete aanbod willen we optimaal positioneren. Vatten we samen met het woord 'Lekker', maar dan zonder klinkers. LKKR is eenvoudig, herkenbaar, kort, krachtig, hip en creëert bovenal een gevoel. De boodschap begint meer en meer te leven. LKKR wordt gedragen. Horeca, detailhandel en cultuur conformeren zich ermee. Men ziet het belang van de stadspromotie die nóg meer mensen, ook van buiten Doetinchem, naar onze binnenstad moet trekken. Dat is ook goed voor de lokale economie. Want bezoekers brengen geld in het laatje."
Een 'lekkere' stad is gastvrij. Zo ver is het echter nog niet helemaal, beaamt Derksen. "Er zijn ideeën om dit verder te verbeteren. Zo neemt het brandteam met de gemeente het vergunningenbeleid onder de loep. Leuker kunnen we het niet altijd maken, wel makkelijker. Veiligheid is eveneens een dingetje. En noem de gemeentelijke handhavers voortaan gastheren en -vrouwen. Die passen bij een gastvrije binnenstad. De stad is van de mensen. Zij moeten zich er welkom voelen. In een veranderende wereld. Tweeverdieners en internet zijn van invloed op het consumentengedrag. Speel daar op in! Meer horeca, waarmee Doetinchem trouwens zeer op de goede weg. Koppel die aan de retail of speciale evenementen. Een totaalbeleving, waarmee bezoekers evenmin om onze binnenstad heen kunnen."
LKKR heeft een beeldmerk dat op banners inmiddels her en der in de binnenstad is te bewonderen. Vier hoofdletters, omkaderd In de abstracte vorm van een ei, zoals het stadscentrum al sinds jaar en dag door het leven gaat. Rechts onderin een opening, die indachtig de altijd openstaande stadspoort symbool staat voor een allerlekkerst welkom. Met een pointer, niet alleen doelend op de uitnodiging dat je hier moet zijn, maar met een beetje fantasie ook verwijzend naar www.lkkrdoetinchem.nl. Hierop is met een enkele klik te vinden wat Doetinchem allemaal aan lekkers te bieden heeft. "Alles wat er in en om het centrum gebeurt", vat Chris Derksen samen. "Het totaalplaatje waarmee Doetinchem z'n unieke, eigen karakter naar buiten brengt. En een bezoek meer dan verdient!"


Landelijke nominatie
De promotieboodschap LKKR slaat aan. Ook bij experts. De campagne werd onlangs genomineerd voor de Nationale Citymarketing Trofee 2018 in de categorie 'gemeenten tot 100.000 inwoners'. De andere kanshebbers waren Woerden, Lelystad en Zandvoort. Zandvoort ging met de trofee aan de haal, maar de jury oordeelde zeer positief over LKKR, de nieuwe organisatie die in Doetinchem nog maar sinds kort aan de weg timmert. De jury ziet vele mogelijkheden voor het uitbouwen van het marketingconcept in de komende jaren.
De gemeenten werden aangedragen door een groep van deskundigen op het gebied van citymarketing. De vier genomineerden blinken volgens de jury alle vier uit op het gebied van onder meer draagvlak onder partners, uitgevoerde activiteiten en niet te vergeten de benadering van de doelgroep. De uitreiking van de prijs vond maandag 4 juni plaats tijdens de elfde editie van het Nationaal congres Citymarketing in Leeuwarden.

reageer als eerste
Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5227718&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=staddoetinchem.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=699,700,701,703,704,725" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>