Stadhuis. Foto: Burry van den Brink
Stadhuis. Foto: Burry van den Brink (Foto: Burry van den Brink)

Nieuw Bedrijf Binnenstad 2.0 op stapel

DOETINCHEM - Het centrummanagement gaat als binnenstadorganisatie doorontwikkelen. De vastgoedsector, de detailhandel, horeca en de gemeente gaan samen in een nieuw te vormen bedrijf voor de binnenstad aan de slag om de binnenstad nog aantrekkelijker te maken voor bezoekers zodat die er langer blijven en meer besteden.

Door Bert Vinkenborg

Jos Tiemessen, centrummanager, en Chris Derksen, voorzitter van de stichting OndernemersFonds Doetinchem (OFD), kunnen er meer over vertellen.
Het Ondernemers Fonds Doetinchem (OFD) werd in 2008 opgericht na een raadsbesluit in 2007. De doelstelling is de promotie en de verbetering van het verblijfsklimaat, alsmede het organiseren van publieksactiviteiten, alles in de ruimste zin van het woord. Daardoor worden eveneens de belangen van de ondernemers uit de binnenstad behartigd. De benodigde fondsen worden onder meer verworven door een reclameheffing die door de gemeente wordt geheven en, na aftrek van inningskosten, doorgegeven aan het OFD. Chris Derksen is, behalve ondernemer en uitbater van Lunchroom & Cafetaria De Heezen Corner, voorzitter van de stichting Ondernemers Fonds Doetinchem en dus eigenlijk de opdrachtgever van het huidige centrummanagement.
Met het nieuwe aanvalsplan binnenstad met een budget van zo'n miljoen Euro per jaar is volgens Tiemessen en Derksen de tijd rijp voor een nieuwe aanpak. De werknaam moet nog worden uitgevonden maar Binnenstad 2.0 geeft aan dat het om een nieuwe aanpak gaat. Wat zijn de verschillen? Derksen: „In de huidige constructie speelt de gemeente alleen een rol als doorgeefluik van de reclamebelasting. In het nieuwe bedrijf wordt de gemeente partner samen met de afdeling Doetinchem van Koninklijke Horeca Nederland, de binnenstadondernemers en de vastgoedsector in de binnenstad. Dat betekent onder meer dat er geld beschikbaar komt uit het budget voor het Aanvalsplan Binnenstad. Dat is een belangrijk winstpunt ten opzichte van de huidige situatie." Jos Tiemessen legt uit wat het voor het centrummanagement betekent: „Er moet nog het een en ander afgesproken worden, maar een begin is er. Wij gaan samenwerken en zeggenschap delen. Landelijk loopt Doetinchem met enkele andere gemeenten voorop met deze constructie. Het unieke is de onderlinge samenwerking."
De winkels en bedrijven in de binnenstad worden niet alleen geëxploiteerd door Doetinchemse ondernemers. Lukt het om ketenwinkels waarvan het management ergens in de randstad zetelt in deze plannen mee te krijgen? Derksen: „Dat is weleens moeilijker geweest, maar ze doen nu ook mee." Tiemessen: „Ze voelen goed aan waar hun belang ligt."
Als de gemeente deel uit gaat maken van het nieuwe bedrijf binnenstad ligt de bureaucratie dan op de loer? Derksen „Die ligt altijd op de loer. Wij vinden het echter belangrijk, dat we met de overheid aan tafel zitten en dat we met elkaar praten."
Het parkeren is in Doetinchem al heel lang een heet hangijzer. Derksen en Tiemessen hopen dat op termijn het parkeerbedrijf ook deel uit gaat maken van het bedrijf binnenstad. Voor de aantrekkelijkheid (gastvrije binnenstad) is dat van elementair belang.
Hoewel nog de nodige stappen moeten worden gedaan en besluiten genomen hebben beide heren een goed gevoel over de plannen. Tiemessen: „Wij staan hier heel positief tegenover. Naast de zorgsector is de binnenstad de grootste werkgever van Doetinchem en mede de motor van de economie. Wij willen meer bezoekers die langer blijven en meer besteden. Met de nieuwe organisatie krijgen we meer knoppen waar we aan kunnen draaien."

Meer berichten