Leerlingen van Schaersvoorde staan te popelen om op basisschool de Bosmark de lessen over te nemen.  Foto: Josée Gruwel 
Leerlingen van Schaersvoorde staan te popelen om op basisschool de Bosmark de lessen over te nemen. Foto: Josée Gruwel 

Leerlingen Schaersvoorde een dag meester of juf

DINXPERLO – In het kader van 'We nemen de basisschool over' waaierden diverse klassen van Schaersvoorde uit Aalten afgelopen woensdag uit over zes basisscholen in de regio. Daar verzorgden de derdejaars havo- en vwo-leerlingen de lessen. Die waren opgezet onder begeleiding van tweedejaars pabostudenten van Hogeschool Iselinge. Op de middenbouw van de Bosmark kwamen 21 enthousiaste meesters en juffen om de kinderen onder te dompelen in een landenproject.

Door Josée Gruwel

Voor schooltijd is er bedrijvigheid in de klassen van de middenbouw. Havisten van Schaersvoorde zijn met de lesvoorbereiding bezig. Als alle spullen in orde zijn, worden ze gezamenlijk in de lerarenkamer verwelkomd door directeur Jan van der Horst. "Vandaag hebben jullie een heel andere rol, ben je geen leerling maar meester of juf en draag je speciale verantwoordelijkheid. Ik weet dat jullie hartstikke goed zijn voorbereid en wens je heel veel succes." De leerkrachten van de Bosmark geven een aanmoedigingsapplaus.
Voor de kinderen van de Bosmark begint de dag met een toneelstukje. Hun eigen leerkrachten komen in reiskleding op, zingen op de melodie van 'Ik heb een tante in Marokko' een lied en vragen aan de directeur of ze op vakantie mogen. "Dat gaan we niet doen", roept een leerling spontaan. Maar uiteindelijk stemt de directeur toe. "Wel een beetje dom", zegt hij er onmiddellijk achteraan, maar hij legt uit dat er voor vervanging is gezorgd en stelt de nieuwe meesters en jufs voor. Die nemen direct het voortouw en vertellen wat ze gaan doen. "Hebben jullie er zin in?" is de slotvraag. "Jaaaah!" klinkt het.
Een kwartier later zijn alle kinderen druk aan het werk. Ze zijn vooral praktisch bezig. In elk klaslokaal wordt gewerkt naar aanleiding van een land: Nederland, IJsland, China, Indonesië, Egypte en Australië. Pabostudenten Lisa Knuvink, Joyce van de Langenberg en Manon Görz hebben op dat moment de handen vrij. "Op 6 januari was de kick-off op Schaersvoorde. Sindsdien hebben we drie keer een uur en een middag alles voorbereid. De jongelui van Schaersvoorde kwamen met veel ideeën. Voor ons zijn ze een heel andere doelgroep. Dat was wennen, want het leeftijdsverschil is klein. Maar ze zijn snel van begrip en kunnen zelfstandig werken. Voor ons is de begeleiding een nieuwe uitdaging."
Ondertussen staan de eigen leerkrachten van de kinderen aan de zijlijn. Natuurlijk zijn ze niet op vakantie. "Het is best gek om onze klas uit handen te geven. Maar we blijven wel eindverantwoordelijk en helpen waar dat nodig is. We genieten van wat de dag brengt", vertelt Dianne Huisman, leerkracht van groep 6. "Er zal weinig onverwachts gebeuren. Er is een compleet draaiboek. Voor de laatste tips en trucs werd vorige week voor de havisten nog een 'tribunaal' gehouden. Elk groepje hield een presentatie over de lessen." Huisman vindt het landenproject aansluiten bij de manier van werken van de school, waar wereldverkenning geïntegreerd wordt aangeboden.
Terwijl de kinderen bezig zijn met een landenquiz, proefjes doen, kleurplaten kleuren en handvaardigheidsopdrachten maken, laten de eigen leerkrachten zich af en toe verrassen. Ze willen meebeleven en meemaken hoe je een vulkaan van klei maakt en die laat uitbreken met behulp van bakmeel, azijn en een lepel om hard te roeren. Leerkracht Marianne Nijenhuis vindt het leuk om te zien hoe de havisten leiding geven. "Dat kan ze een boost geven."
Na een tijdje wordt er gerouleerd, dan gaan de kinderen naar het volgende land. Havist Franke Slootmans ontvangt de nieuwe groep: "Ik zal me even voorstellen. Ik ben Franke. En vanaf nu ben ik een Chinees." Hij zet een Chinees hoedje op en vertelt met zijn medeleerlingen kort over het land en over gewoontes van de bewoners. Even later zijn de kinderen bezig met onder andere een memorie, het bouwen van een Chinese muur en het maken van waaiers.
Slootmans is tevreden. "Het gaat goed. De kinderen vinden die vrijheid mooi. Wat ik leuk vind is hun verbeelding, dat ze denken dat je de meester bent."
Kinderen uit groep 6 vertellen dat ze blij zijn met de dag. "Even geen rekenen en taal!"
Directeur Jan van der Horst is er trots op dat hij met zijn team kan verbinden. "Onze school staat voor verbinden. We verbinden op deze dag verschillende onderwijslagen en dragen bij aan de ontwikkeling van onze kinderen, aan die van leerlingen van Schaersvoorde en aan die van pabostudenten. Als we hiermee jongelui uit het voortgezet onderwijs motiveren om uiteindelijk het onderwijs in te gaan, is dat een mooie bijvangst."
 

Reageer als eerste
Meer berichten